"Cogito Ergo Sum"

"Jag tänker, alltså finns jag". När någon ber dig rådfråga ditt minne och din själ om vilken resa som hittills gett dig störst njutning så svarar du icke "Thailand 2004", du svarar "första gången jag läste Also sprach Zarathustra". Dionysus och Apollon, sida vid sida, låt oss höja våra bägare till vishetens lov! Må det "ljuvliga vinet" smaka, vänner.

Thursday, January 26, 2006

"Dansa min vän, men håll dig i logen!"

Vad har helgen för läckerbitar i sitt sköte? Imorgon kommer i varje fall jag mumsa på mozartkulor och släcka törsten med österrikiskt rödvin. Sedan kan jag inte riktigt förutse helgens övriga aktiviteter, förhoppningsvis kommer många intressanta diskussionsämnen avhandlas, kanske får jag tid att skriva lite på min roman. Jag ska låta er, kära Cogito Ergo Sumläsare, ta del av några utdrag inom en snart framtid, jag måste bara skriva av mina manuskript till datorn. Jag skriver nämligen all min prosa med en gammal skrivmaskin (och all poesi med bläck och fjäderpenna). Varför, när en dator är så mycket mer praktisk frågar du kanske? Men ska verkligen konst vara "enkel"? Givetvis inte. Och hur många stora litterära verk har skrivits på en datamaskin? Väldigt få skulle jag tro, om ens några.
Men jag kommer ifrån ämnet; helgen! Jag hoppas innerligt på att hitta någon skön madame att kurtisera, någon som har såväl yttre som inre skönhet utan att för den sakens skull kräva samma symmetri tillbaka; någon som tar mig för den jag är; utan krav, utan önskemål, utan motstånd! Men även om det inte skulle bli så just denna helg är jag ändock hoppfull inför framtiden, och den som har "ett bibliotek med många böcker, äro icke ensam så länge han hava dessa böcker i sin ägo, och de icke vara dålig poesi, då äro han istället omgiven av usla vänner, och usla vänner äro icke bättre än ovänner eller bittra fiender som löpo runt knuten". Glöm inte det mina kära vänner!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home