"Cogito Ergo Sum"

"Jag tänker, alltså finns jag". När någon ber dig rådfråga ditt minne och din själ om vilken resa som hittills gett dig störst njutning så svarar du icke "Thailand 2004", du svarar "första gången jag läste Also sprach Zarathustra". Dionysus och Apollon, sida vid sida, låt oss höja våra bägare till vishetens lov! Må det "ljuvliga vinet" smaka, vänner.

Tuesday, May 09, 2006

Min dikt är en trulig vän

Solen skiner ute men det hindrar inte en sann poet från att hitta till själens lite mörkare grottor där smärtan spinner ord. Men innan vi börjar med huvudrätten tänkte jag berätta lite vad jag har haft för mig den senaste tiden. Förrutom att för andra gången läsa Prousts 4000-sidiga mästerverk har jag flanerat i försommarens Lund och funderat över vad jag ska göra till hösten. Frågorna är många och svaren få. Ännu mer litteratur eller den där praktiska filosofikursen jag sagt att jag ska läsa evigheter? Sexualitetens idéhistoria som kvällskurs eller bättra på min franska så att jag äntligen kan klara av "Det ondas blommor" på originalspråk?
Och på det mer privata planet: kommer äntligen mina kärlekssonetter att omvandlas till fysisk beröring?

Pardans

Någonstans i fonden skrattar människorna
Vi står ensamma på var sin sida, som på en misslyckad skoldans

När andra brinner gäspar livet åt oss

en misslyckad tygdrake som
släpar i marken

Att leva är att ta på sig en för liten kostym och en löjlig hatt


Elddusch

Man skrubbar och skrubbar
Minnen som brinnande smuts

Vi vadade ensamma en kväll
vattnet kallt som likgiltighet

Allt löses upp i sömmarna:

drömmar som flyttfåglar;
verkligheten cementstövlar


Vinterhud

Den kalla luften
knuffar mig nedför spiraltrappor:

som en eggande tanke

På botten en ensam man
Vi samtalar om kärlek, kommer fram till

…tystnad … tystnad…


Luftficka

Planet gör en loop:
Nedanför oss moln som gräddig bomull
Vill dyka, bada i enkelhet

Men det vackra är genomskinligt
störtar mot marken
och någon glömde

packa fallskärmen


Strider i motljus

Vi möts på risfältet, en svag vårbris viskar
om död
Kröker våra ryggar, bränner våra själar
tankar sammanfogade till någon sorts idé
I våra fickor knutna nävar
Vi väntar på att få riva murarna

7 Comments:

Blogger Fasces said...

Håller med, detta är i sanning utsökt poesi! Säg, jag har ett poesiprojekt under utveckling som går under namnet Blå pennan. Endast prosa och utsökt bildkonst ska den hemsnickrade tidsskriften innehålla, skulle det vara för mycket begärt av läsarna att få ta del av någon eller kanske t.o.m. flera av dina delikatesser?

11:11 PM  
Blogger Casey Ryback said...

fasces: självklart är jag mer än intresserad av att bidra med några dikter!

werkmäster: det ser vi alla fram emot, och tack så mycket för komplimangen! det är en sanning med modifikation att allt en poet behöver är sig och själv och sin penna; goda vänner och uppskattning är nästan lika viktigt det!

5:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Inte dumt alls det här! En del egna metaforer som är tankeväckande. Läser gärna mer av dig.

11:48 AM  
Blogger Fasces said...

Ditt intresse glädjer mig till tårar, Philosphen. Vad jag nu undrar är om vattnet fortfarande är stilla om jag plockar några stycken av agnarna man kan skåda i denna blog, som jag vill. Eller om det ska ske under mera kontrollerade omständigheter, med pekpinne och kanske privat? Bollen är din. Hur det än slutar är Blå pennans läsare lyckligt lottade.

10:41 PM  
Blogger Casey Ryback said...

Jag bistår mer än gärna med hittills opublicerade dikter!

1:41 PM  
Blogger Fasces said...

O, det här bådar det godaste av gott. Skicka gärna en eller ett gäng till min mailaddress. Snart ska nämligen första numret ut (mycket snart) så all möjlig rapiditet uppskattas. Dock har vi alla överseende med inte så snabba takter p.g.a. viktigare ting, det är alltså ingen fara om dagar går. Vale!

4:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

mycket intiresno, tack

11:44 PM  

Post a Comment

<< Home